Tekstin koko Pienennä fonttia Suurenna fonttia

Invalidiliiton ja Suomen CP-liiton kannanotto 22.9.2010

Aikuistuva CP-vammainen jää helposti ilman soveltuvaa koulutusta ja säännöllistä kuntoutusta

Terveyskeskuksista, työvoimatoimistoissa ja oppilaitoksissa ei aina löydy tarpeeksi tietoa ja aikaa CP-vammaisuuden erityispiirteiden huomioonottavaan kuntoutussuunnitteluun. Invalidiliitto ja Suomen CP-liitto vaativat, että CP-vammaiset nuoret ja aikuiset saavat asiantuntevaa ja yksilöllistä ammatillista ja lääkinnällistä kuntoutussuunnittelua ja kuntoutusta.

Vaikka CP-vamma ei etene, ilmaantuu CP-vammaisille ihmisille monesti valtaväestöä useammin ja varhaisemmassa vaiheessa mm. tuki- ja liikuntaelinmuutoksia, kipua ja uupumusta, jotka heikentävät liikkumis- ja toimintakykyä. Tämä toimintakyvyn heikkeneminen vaikuttaa laaja-alaisesti ihmisen päivittäiseen elämään, opiskeluun, työhön ja harrastuksiin. Tämä tekee ammatillisen ja lääkinnällisen kuntoutuksen suunnittelusta haastavaa ja vaatii ammattilaisilta vankkaa osaamista.

Invalidiliitto ja CP-liitto suosittavat, että CP-vammaisten henkilöiden ammatilliset ja lääkinnälliset kuntoutussuunnitelmat laadittaisiin rinnakkain, ja niissä otettaisiin yksilöllisesti huomioon CP-vammaisuus, sen liitännäisoireet sekä ikääntymisen aiheuttamat erityispiirteet.

Lue kannanotto kokonaisuutena täältä:
kannanotto (pdf) (568.9 KB)

Ställningstagande (pdf) (264.9 KB)

Tulosta sivu